NN6T#91

TYLKO NA KRYMIE ROK ROSJI POTRWA ZAPEWNE DŁUŻEJ…
Pomimo otwartych nawoływań do bojkotu trwają przygotowania do 10. edycji nomadycznego biennale Manifesta, które na początku lata ma się rozpocząć w petersburskim Ermitażu. W tym samym czasie w Polsce odbywa się nabór do drugiego etapu Promesy Rosyjskiej w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – konkursu związanego z przygotowaniami do Roku Polski w Rosji. Z drugiej strony ze względu na sytuację na Ukrainie w prasie pojawiają się głosy zachęcające do wycofania się polskich artystów i przedstawicieli instytucji kultury z Rosji, a nawet do odwołania całego wydarzenia.
Pytanie o obchody Roku Polski w Rosji wydaje się interesujące także w kontekście przygotowywanego przez rosyjskie ministerstwo kultury dokumentu nowej polityki kulturalnej, w którym, według nieoficjalnych informacji, znajdują się zapisy o odrzuceniu zachodniego multikulturalizmu i tolerancji na rzecz tradycyjnych wartości takich jak rodzina i wiara.
O to, jak kultura powinna w takiej sytuacji reagować, w jakim stopniu powinna angażować się w międzynarodową politykę, zapytaliśmy aktywistów, kuratorów oraz urzędników instytucji związanych z przygotowaniami Roku Polski w Rosji
CZYTAJ ++TUTAJ 

PRÓBA PLASTYKI POLITYCZNEJ
To, w czym zasadza się domniemana plastyka polityczna, to wykorzystanie środków specyficznie artystycznych. Obrona indywidualności i specyfiki języka plastyki to w istocie projekt polityczny. A więc trzeźwa deklaracja: artysta jest artystą. Autor: Łukasz Gorczyca CZYTAJ ++TUTAJ

SZTUKA DRAŻNIENIA WĄTROBY
My cholernie chcemy przeszkadzać w komforcie bezrefleksyjnej gonitwy robota umieszczonego w wiecznej teraźniejszości praca-spanie-praca-ewentualnie czasem: gratyfikacja konsumpcyjna. O tym, że sztuce potrzebna jest niewygoda, a widzom narzędzia do myślenia zamiast edukacji, rozmawiamy z Arturem Liebhartem
CZYTAJ ++TUTAJ

DODAĆ DO ARCHITEKTURY TĘ NIEWIDOCZNĄ WARSTWĘ
O radzieckim modernizmie, nieoczywistej wartości architektury typowej, nierozróżnialnych moskiewskich osiedlach i pomysłach mieszkających na nich konceptualistów, z Kubą Snopkiem, autorem książki Bielajewo: zabytek przyszłości
CZYTAJ ++TUTAJ

NOWOCZESNOŚĆ POZBAWIONA KORZENI
Figura Roma może być czymś szalenie nowoczesnym, pozbawionym korzeni, powstającym w sposób dowolny i twórczy z dobra kultury i języka – o projekcie Tajsa realizowanym właśnie w BWA Tarnów mówią jego kuratorki Katarzyna Roj i Joanna Synowiec CZYTAJ ++TUTAJ

GALERIA LICZONA W KILOMETRACH
Aby robić dobrą sztukę, wcale nie trzeba od razu „znajdować się w jakimś dyskursie”, przeczytać milion książek i brylować w towarzystwie nazwiskami, ja chcę robić sztukę czytelną dla wszystkich. Jak to jest tworzyć sztukę bez instytucjonalnego parasola, za to z sołtysem-kuratorem, opowiada Daniel Rycharski CZYTAJ ++TUTAJ

– DO WIDZENIA
– NIE MA ZA CO
Chciałabym nie tyle naprawić świat, ile powstrzymać go przed rozkładem, co nie jest oryginalne, ale nie każdy się do tego przyznaje. Wywiad z Honoratą Martin o nieznajomych, chodzeniu bez celu, ćwiczeniu intuicji i niestawaniu do walki z artystką

EMANCYPOWAĆ PASTELOZĘ!
Powojenny modernizm był budowany w perspektywie utopijnej: trzeba było stworzyć grunt do życia dla innego człowieka, który przyjdzie po nas. Dzisiaj przez system ekonomiczny myślenie o przyszłości nie jest popularne – mówią Adam Przywara i Stefan Bienkowski, twórcy Powojennego modernizmu

MALARSTWO JAKO PLUCIE
Dużo z moich prac odnosi się do pojęcia resentymentu. Dążymy do czegoś, co nie nadejdzie, nie uda się. Intryguje mnie ten dysonans między oczekiwaniami a stanem realnym – Cezary Poniatowski maluje kolorem czarnym i o czerni opowiada

WYZWOLONY PLAYBACK
Muzyka dzisiaj rozwija się w pewnym wymiarze sama, a kompozytor jest ogrodnikiem czy designerem, który dba o ostateczny kształt rośliny – mówi kompozytor Sławomir Wojciechowski CZYTAJ ++TUTAJ

 

Korzystając z serwisu internetowego Fundacji Bęc Zmiana wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Pliki cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.