NN6T#98

BOMBONIERKI PRECZ!
W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, w ramach Narodowego Planu Rewitalizacji, trwają prace nad propozycją ustawy, której celem będzie ułatwienie przywracania do życia obszarów zdiagnozowanych jako „zdegradowane”. Tym mianem, jak donosi Instytut Rozwoju Miast, określić można około 20% obszarów miejskich w Polsce. Jednym z narzędzi naprawy ma być wykorzystanie potencjału kultury oraz stworzenie lub wykorzystanie istniejących już polityk kulturalnych sprzyjających rewitalizacji. W związku z tym, pytamy zaprawionych w miejskim boju pracowników sektora kultury i miejskich aktywistów: jak skutecznie wykorzystać kulturę i politykę kulturalną w procesach rewitalizacji? W jaki sposób powinna przebiegać współpraca pomiędzy mieszkańcami, artystami, organizacjami pozarządowymi i urzędem? Jaka relacja zachodzi pomiędzy rewitalizacją a gentryfikacją? CZYTAJ TU+++

KOBYŁA PROCESU 
Proces stawiany jest dziś w centrum z podstawowego powodu: kiedy coraz trudniej przychodzi nam okreslenie, jakich efektów porządamy lub które uznać można za prawdziwie skuteczne w nieprzejrzystym i szybko zmieniającym się świecie, łatwo możemy sobie ten dyskomfort skompensowac wskazaniem, że przecież wiele ważnych rzeczy wydarza się po drodze - tłumaczy maciej Frąckowiak. CZYTAJ TU+++

 

MNIEJ BURZY, WIĘCEJ WAHANIA
Nasze podejście do tworzenia kolekcji ulegało zmianie na przestrzeni czasu. Okres pewności, burzy i naporu jest skończony, teraz musimy wziąć pod uwagę tę niezadowoloną część, która nie chce brać udziału w zmianach i to jasno manifestuje. Jako instytucja publiczna jesteśmy dla wszystkich – o strategii budowania kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie opowiada Bognie Świątkowskiej jego dyrektorka, Joanna Mytkowska CZYTAJ TU+++

SPEKULACJA ZAMIAST MUZEALNEJ TORPEDY
Poprzez pracę twórczą z własną historią i kontekstem zbiorów instytucje takie jak Bunkier Sztuki mogą kierować uwagę ku przyszłości, przekraczając dotychczasowe granice, snując prognozy, bazując na propozycjach i ideach, nie zaś wyłącznie na gromadzonych obiektach – tłumaczy w rozmowie z Magdą Roszkowską dyrektorka krakowskiego Bunkra Sztuki, Magdalena Ziółkowska CZYTAJ TU+++

MILCZĄCE ARMIE PRACOWNIKÓW SZTUKI
W polskiej kulturze i sztuce o zarobkach, warunkach pracy czy kontraktach w zasadzie w ogóle się nie rozmawia. Nawet w instytucjach publicznych takie dane są zwyczajowo utajnione. Chyba najwyższy czas, żeby ten stan rzeczy uległ zmianie – mówi Kubie Szrederowi Joanna Figiel, współautorką raportów Fabryka Sztuki Wolnego Uniwersytetu Warszawy oraz Czarnej Księgi Polskich Artystów, wydanej przez Komisję Środowiskową Pracowników Sztuki CZYTAJ TU+++

POLSKA, CZYLI SAD PODSZYTY ŁĄKĄ
O skrzynkach na jabłka jako prostym, ale efektownym symbolu tego, co polskie, a także o tym, że żadna wizualizacja nie zastąpi dobrej makiety, z Piotrem Musiałowskim i Michałem Adamczykiem, autorami projektu architektonicznego pawilonu reprezentującego Polskę na targach EXPO 2015 Milano, rozmawia Franciszek Sterczewski CZYTAJ TU+++

MODERNISTYCZNY DUCH TROPIKÓW
Architektura modernistyczna w rodzących się państwach Afryki powstawała, by celebrować to, co publiczne, a nie jak ma to miejsce dzisiaj – ku chwale prywatnego kapitału – o ślepej plamce w historii architektury z Manuelem Herzem, pomysłodawcą projektu African Modernism. Architecture of Independence, rozmawia Magda Roszkowska. CZYTAJ TU+++

OKAZUJE SIĘ, ŻE WSZYSCY PROJEKTANCI KŁAMIĄ
Sztuka i grafika to gałęzie z różnych drzew, ale rosnących dziś tak blisko siebie, że czasami zrastają się w jeden pień. Tak naprawdę nie jesteśmy przywiązani ani do określenia artysta, ani grafik. Choć często odbijamy się od przejść granicznych zarówno z jednej, jak i z drugiej strony. Nie są to doświadczenia ciekawe, dlatego z ogromną ulgą obserwujemy wszelkie próby otwierania granic – tłumaczy Studio Noviki w rozmowie z Kają Kusztrą i Magdą Roszkowską CZYTAJ TU+++

STOSUNEK CUKRU DO GORYCZY
Koza to jedno z najpiękniejszych zwierząt, najpiękniejszych istot na świecie. Na pierwszym miejscu w urodzie zwierzęcej jest manul, kot ze spłaszczonym czołem, który pochodzi z Mongolii. Manul nie da się oswoić, to mi się w nim podoba. Na drugim miejscu jest ładna i inteligentna wydra. A potem koza – wylicza malarka Apokalipsy Aleksandra Waliszewska w rozmowie z Pauliną Jeziorek CZYTAJ TU+++

NIELEGALNA NATURA KOSMITÓW
R porozumiewa się z kosmosem w swoim własnym języku: rysunków i rzeźb. Nie interesują go matematyczne wyliczenia, naukowe teorie i popkulturowe mity. Jest dość radykalny: ONI rozumieją jedynie język sztuki - o Remigiuszu Bąku, artyście-samouku, opowiada Rafał Żwirek CZYTAJ TU+++

MUZEUM DIZAJNU: MUZEA WYOBRAŹNI
"Dzisiejsza nostalgia za zbiorami, antykwarycznymi znaleziskami oraz poszukiwania w najrozmaitszych archiwach prowadzą niektórych artystów i projektantów do stworzenia własnych wunderkammern – prywatnych muzeów osobliwości. Współcześnie gromadzone obiekty i ich zestawienia stają się narzędziem analitycznego myślenia i artystycznych kreacji" pisze Magdalena Frankowska CZYTAJ TU+++

 

 

Korzystając z serwisu internetowego Fundacji Bęc Zmiana wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Pliki cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.